Studieresa till Skottland med fokus på kvalitet och en hållbar besöksnäring

Vad är då en hållbar besöksnäring?  I projektet Hållbar besöksnäring definieras det så här: ”En näring som med uthållig lönsamhet levererar upplevelser som motsvarar eller överträffar besökarens förväntningar, och som ger samhället ett mervärde utan att äventyra de gemensamma resurserna för kommande generationer”.

Under tre dagar reser företag, organisationer och personer från besöksnäringen i Sörmland och Västmanland till Edinburgh för att lära sig mer om kvalitets- och hållbarhetsarbete, samt för att få inspiration kring hur de arbetar med frågorna i Skottland. Visit Scotland är involverade och deras modell för kvalitetssäkring har använts och ska utvecklas i projektet Hållbar besöksnäring, som genomförs med Västsvenska turistrådet och där Sörmland/Västmanland deltar som ett av pilotregionerna. Studieresan till Skottland genomförs av Sörmlands turismutveckling AB och turismfunktionen på Västmanlands kommuner och landsting i projekten Hållbar besöksnäring och Open Doors. Under resan kommer deltagarna bl a få lära sig mer om:

  • Kvalitetssäkring. Visit Scotlands Gordon Morrison berättar om hur ett hemligt besök på en anläggning går till. Vad tittar man efter? Vad är kvalitet och hur skiljer man på kvalitet och personlig smak? Hur kan en satsning på kvalitet öka dina intäkter och vad ska du prioritera?
  • Besök och arbete i par för att genomföra ett hemligt besök. Deltagarna använder Visit Scotlands bedömningsunderlag och planerar besök på Mary Kings Close eller Royal Yacht Britannia.
  • Efter besöket diskuteras i grupp och deltagarna drar lärdom kring besöken. Vad är det som givit dessa attraktioner just den märkning de fått? Hur skulle de kunna bli ännu bättre? Hur kan vi ta lärdom av vad vi sett och föra över det till våra svenska förhållanden? Vilka områden känns utifrån ett besökarperspektiv särskilt viktiga att kvalitetssäkra? Får vi någon inspiration för den egna verksamheten?
  • Andrea Nicholas från Green Business Tourism Scheeme, som är Skottlands sätt att arbeta aktivt för en mer hållbar besöksnäring, berättar mer under ett seminarium.
  • Sista dagen delas gruppen i två och deltar antingen i ett seminarium med Vicki Millier, ansvarig för local marketing på Visit Scotland. Diskussioner kring turistbyråernas roll i respektive land med erfarnhetsutbyte och inspiration. Kommer turistbyråernas roll förändras i framtiden? Hur kan/ska offentlig verksamhet skapa förutsättningar för ökad kvalitet och hållbarhet i besöksnäringen eller i ett seminarium med Eva McDiarmid från Association of Scottish Visitor Attractions med diskussioner kring hur företag kan samverka och paketera sina produkter för ökad lönsamhet men med kvalitet och hållbarhet i fokus.
Dela den här nyheten med dina vänner