Stockholm Countrybreak säljs i Tyskland

Idag reser jag till München för att vara med på ett tvådagars program som arrangeras av VisitSweden. Måndagen är en ”Kunskapsdag” om den tyska marknaden med föreläsningar och seminarier.

Tisdagen är det Swedish Workshop. Till workshopen kommer 47 köpare (researrangörer) från Tyskland, Österrike, Schweiz och Holland. Under dagen arrangeras 20-minutersmöten mellan köpare och säljare, där köparens önskemål om vem de vill träffa är prioriterade. På min förbokade lista finns 17 inbokade möten, men av erfarenhet vet jag att det brukar bokas på några till under dagen.

Det gäller att under denna begränsade tid ta reda på vad kunden söker, erbjuda rätt produkt och få dem intresserade av en fortsatt förhandling med produktägaren, sedan förhoppningsvis affär och fler utländska gäster 2012. Till min hjälp har jag ”Stockholm Countrybreak – Travel Agent Guide 2012” där ett 20-tal företag presenterar sig och sina paketerade produkter. Flera av dessa är idag med i projektet ”Open Doors” och ska testa sina produkter på en utländsk marknad. På programmet står även en kvällsaktivitet tillsammans med de utländska köparna och tysk press.

Intresset för Sverige är fortsatt stort och flera researrangörer utökar sitt program och fler till. Idag finns allt från Fly & Drive resor till vandrings- och motorcykelresor till traditionella bussresor i arrangörernas program. För att möta denna efterfrågan är det viktigt att vi får fler exportmogna produkter som lockar arrangörerna till Sörmland.

/Mickan

1 Comment

Leave a Reply