Visita_logo

Ny bok ”Besöksnäringen lyfter – med samarbete, hållbarhet och ett attraktivt företagsklimat”

Besöksnäringen har stor potential att skapa ännu mer tillväxt och ännu fler arbetstillfällen. Den nya boken ”Besöksnäringen lyfter – med samarbete, hållbarhet och ett attraktivt företagsklimat” är guiden som berättar hur det ska gå till.

Turismen utgör fem procent av världens samlade BNP. Vart elfte jobb i världen beräknas finnas inom besöksnäringen. Turistkonsumtionen i Sverige uppgår till svindlande 284 miljarder kronor, en ökning med 89 procent under 2000-talet. Under samma tidsperiod har fler än 37 000 nya jobb skapats inom besöksnäringen. Samtidigt förutspås det internationella resandet stiga med hela 66 procent de kommande 15 åren, det vill säga fram till 2030.

Nu ska svenska politiker, tjänstemän och företagare uppmärksammas på besöksnäringens potential att bidra till exempelvis ökad sysselsättning, inte minst bland ungdomar och utlandsfödda. Boken, eller snarare handboken, ”Besöksnäringen lyfter – med samarbete, hållbarhet och ett attraktivt företagsklimat” lanserades förra veckan och samtidigt premiärvisades också en faktaspäckad film signerad Svensk Turism som konkret visar besöksnäringens tyngd, inte minst på integrationsområdet där näringen beskrivs som en integrationsmotor.

Bakom handboken står Visita och Arena för Tillväxt. Den berör bland annat utmaningar, rollfördelning och vilken typ av samverkan som krävs för ett lyckat utfall. Beslutsfattare och övriga aktörer får i boken möjlighet att fördjupa sig i besöksnäringens positiva effekter och tillväxtmöjligheter, och inte minst handfasta tips på vad man i sin roll kan göra för att bereda mark för en konkurrenskraftig besöksnäring.

Beställ ditt exemplar här

Dela den här nyheten med dina vänner