World Travel Market är en årlig fackmässa för resebranschen, som hålls i London den 3-6 november. På mässan möter destinationer bl a researrangörer och press.

Sörmland syns under namnet Stockholm Country Break, ett namn som gör att utländska researrangörer direkt förstår att Sörmland kan erbjuda boende och upplevelser i närheten av Stockholm. Trenden i britternas resande just nu är s k shortbreaks, där de vill upptäcka så mycket som möjligt på en kortare resa. Sörmlands läge gör att de både kan upptäcka storstadens puls och landsbygdens lugn, t ex på en av de många herrgårdarna eller slotten.

Åsa Malmqvist från STUA kommer finnas på plats 3-5 november och sälja in de upplevelser som Sörmland har att erbjuda. Här finns slottsupplevelser, rundresor med natur och historia som tema. Stockholm Country Break kommer att ha en utställarplats i VisitSwedens del av Skandinaviens monter. Syftet med deltagandet på World Travel Market är att få fler britter att upptäcka Sörmland och det som finns här, i Stockholms närhet.

Storbritannien är Sörmlands näst största utlandsmarknad, sett till andel i antal kommersiella gästnätter (hotell, vandrarhem, stugby, camping) och stod under första halvåret för 10 % av de utländska gästnätterna i Sörmland. De brittiska gästnätterna ökade med 17,4 % under första halvåret, i jämförelse med samma period förra året.

Insatsen görs som en del av affärsutvecklingsprojektet Business Boost, som projektleds av STUA, i syfte att utveckla helt nya eller vidareutveckla de produkter som ska attrahera utländska besökare året om. 

EUlogo

Dela den här nyheten med dina vänner