Från ”ok” till världsklass: Besöksnäringen i Sverige utmanar konkurrenterna i världen med ett unikt system för blågul hållbarhet och kvalitet

Sverige har med bland annat sin rikedom på tillgänglig natur och kultur mycket av det som världens resenärer efterfrågar. För att bättre klara den leveransen och därmed på allvar kunna konkurrera på den internationella resemarknaden utvecklas nu ett kvalitets- och hållbarhetssystem inom besöksnäringen, som tar hänsyn till såväl kund- som affärsnytta.

Det svenska systemet, är det första i sitt slag som kvalitetssäkrar både faciliteter och service utifrån gästens perspektiv och som dessutom bidrar till att optimera verksamheten ur ett hållbarhetsperspektiv.

Västsvenska Turistrådet är ansvarig och driver det nationella projektet Hållbar Besöksnäring på uppdrag av Tillväxtverket och i samarbete med tre pilotregioner, Småland, Jämtland/Härjedalen samt Västmanland/Sörmland.  Statens fastighetsverk,  som har ett fastighetsbestånd där många objekt är viktiga för besöksnäringens utveckling, deltar under 2012 med elva av sina fastigheter.

Systemet bygger på kunskap och erfarenheter från de mest erfarna inom området, VisitScotland, Green Tourism Business Scheme (GTBS) och Nya Zeeländska Qualmark är några av dem som bidragit i processen.

Sverige har tagit fasta på det bästa i varje system och skapat ett eget, anpassat till svenska förhållanden, internationella gäster och de svenska företagens förutsättningar. Här förenas såväl kundnöjdhet som affärsnytta.

Intresset från företagen i Sverige att nå ut internationellt är stort. Nu kvalitetssäkras de 100 första svenska företagen i nära dialog med rådgivare från VisitScotland och GTBS.

Utveckling av systemet har pågått sedan år 2009 och en nationell lansering är planerad till början av år 2015.

Målet med systemet är att Sverige skall få en starkt växande besöksnäring som med uthållig lönsamhet levererar upplevelser som motsvarar helst överträffar gästernas förväntningar.

Målet 2020 är att fördubbla omsättningen inom turistnäringen. Detta som gör systemet unikt är att det är det första systemet som kvalitetssäkrar både det hållbara och kvalitén i produkterna.

”Om svensk besöksnäring ska kunna dubblera omsättningen, har vi alla ett ansvar att växa rätt. Kvalitetssäkringen är då central för att driva och stödja denna utveckling” säger Gunilla Mitchell, VD för Västsvenska Turistrådet.

För ytterligare information kontakta Västsvenska Turistrådet:
Gunilla Mitchell, VD, gunilla.mitchell@vastsverige.com, 031-81 83 11
Robert Cullen, Skotsk expert, Ansvarig rådgivarna, robert.cullen@vastsverige.com.
031-81 83 42
Västsvenska Turistrådet: www.vastsvenskaturistradet.org,www.vastsverige.comwww.hallbarbesoksnaring.com

Regionala partners:
Sörmland/Västmanland, Åsa Stanaway, projektledare, asa.stanaway@vkl.se, 021-39 79 50
Jämtland/Härjedalen, Ingrid Hedlund, projektledare, ingrid.hedlund@jht.se, 0706-78 32 64
Småland, Johan Delfalk, projektledare, johan@adventura.se, 0705-18 33 29
Statens fastighetsverk, projektledare, jan.naumburg@sfv.se, 0701-32 25 44

Hemsida

Dela den här nyheten med dina vänner