Tyskar förskjuter alltmer sin utlandssemester mot augusti och september. VisitSweden ser det som en möjlighet för svenska företag att förlänga sin säsong. De flesta tyskar stannar i minst fyra dagar och spenderar i snitt 670 kronor per person och dag i Sverige.

Enligt VisitSweden är Tyskland världens mest resande folk med knappt 100 miljoner semesterresor till utlandet varje år. Men trots att Tyskland är Sveriges näst största utlandsmarknad efter Norge har Sverige bara en halv procents marknadsandel av tyskarnas utlandsresor.

Här finns en potential till ökning, inte minst för att tyskarna alltmer förskjuter sin semester till augusti och september. Företagare i besöksnäringen skulle kunna slå två flugor i en smäll, genom att det dessutom kan hjälpa till att förlänga säsongen. Det finns en stor outnyttjad potential att få fler tyska resenärer att komma hit, men då behöver vi bli bättre på att hålla hela Sverige öppet även under sensommaren. Tar Sverige ytterligare någon procent i marknadsandel betyder det mycket för intäkterna till svensk besöksnäring.

Sörmland har sedan 2003 satsat på tyska marknaden och bearbetat den genom ett affärssamarbete med VisitSweden, som syftar till att få tyska researrangörer att ta in sörmländska och svenska produkter i sitt resebyråutbud.

Tyskland är, sett till marknadsandelar, den största marknaden för utländska gäster för Sörmland, och står för ca 29 % av de utländska kommersiella gästnätterna i länet (helår 2013 enligt SCB). Därefter kommer Storbritannien, som har en marknadsandel på 6,9 %.

Dela den här nyheten med dina vänner